- Op vrijdag 25 november, Black Friday, houdt retailer Dille & Kamille de deuren juist gesloten, zelfs de webshop gaat een dagje op zwart.
- Op deze dag doen de medewerkers van Dille & Kamille vrijwilligerswerk.
- De keuze om alle winkels te sluiten past bij de missie en visie van het bedrijf om “bewust te leven, in harmonie met elkaar en de natuur”, zo stelt het in een persbericht.
- Lees ook: Duurzaam ondernemen is meer dan alleen bomen planten om je CO2-uitstoot te compenseren: deze 2 stappen helpen je op weg naar een écht duurzaam bedrijf
Retailer Dille & Kamille heeft dit jaar wel een hele bijzondere Black Friday-actie. De kruideniersketen sluit onder de noemer ‘Green Friday’ geheel de deuren en roept op tot ‘consuminderen’. Ook de webshop gaat 25 november een dagje dicht.
Dille & Kamille kwam in 2018 met Green Friday als een tegenreactie op kortingsfestijn Black Friday, om zo meer aandacht voor de natuur te vragen. Dit jaar gaat het bedrijf nog een stapje verder en zal het dus zelf de deuren geheel sluiten. Alle winkels in Nederland, België en Duitsland gaan dicht.
Om nog meer impact te maken, roept de winkelketen andere retailers op om hetzelfde te doen. Medewerkers van Dille & Kamille doen op 25 november vrijwilligerswerk.
Green Friday werd door de winkelketen samen met de non-profitorganisatie Trees for All gestart omdat “geluk voor het bedrijf niet in korting zit, maar in iets goeds doen voor de natuur”, zo schrijft men in een persbericht.
Volgens Dille & Kamille hebben sinds het initiatief in 2018 werd gestart al vele andere retailers zich aangesloten bij de alternatieve vrijdagactie.
Algemeen directeur Hans Geels stelt in het persbericht dat het fantastisch zou zijn als nog meer winkeliers zich aansluiten bij Green Friday en ook de deuren gesloten houden. "Op deze manier zal de impact van Green Friday, om minder en/of bewust te consumeren, nog groter zijn."